Showing posts with label Mad. Show all posts
Showing posts with label Mad. Show all posts

Monday, October 10, 2016

Når man holder fest for næsten ingen penge

Vi elsker at have gæster. Det kan dog være en dyr fornøjelse - men behøver ikke være det.

Vi holder tit sammenskudsfester. Gæsterne får en invitation, hvor der står, hvad de skal have med. Hvis det er til spisning beder vi f.eks. om at de medbringer en madtærte, en blandet salat, hors d'ouvre eller noget andet. Er det bare en hyggeaften kan det være, at de skal tage chips, dip, slik og/eller drikkevarer med.

På denne måde kan man godt have gæster ofte, uden at det skal være noget voldsomt dyrt noget.

Og vi har endnu ikke fornærmet nogen ved at bede om, at de medbringer noget af det, der skal indtages. Jeg beder aldrig om mere, end hvad jeg selv ville kunne komme med.


Saturday, October 8, 2016

Dagligvareindkøb - Penge sparet = Penge tjent :)

Når jeg handler ind i et supermarked holder jeg altid øje med tilbudshylderne. Er der noget, der er sat meget ned - og som kan holde sig i længere tid - køber jeg det med hjem til mit "forrådskammer". Pt her jeg dåser med makrel, tun, muslinger, torskerogn, hakkede tomater, baked beans og bønner stående sammen med diverse kondimenter (sennep, ketchup, tabasco, BBQ-sauce etc.) og lasagnepakker, wraps, pasta o.a. Alt sammen ting jeg har købt til halv pris - eller billigere. Og vel og mærke ting, der har lang holdbarhed. Hvis du har - eller vil have - et forrådskammer, skal du huske at tjekke datoerne mindst 1 gang om måneden. Det er dyrt at smide mad ud!

Det er ikke kun madvarer jeg sparer penge på. Det samme gør sig gældende for shampoo og balsam, håndsæbe, skraldeposer og andre dagligvarer. Der er mange penge at spare, når man f.eks. giver 10 kr. for en l'Oreal shampoo, der ellers står til 30 kr. Eller skraldeposer til halv pris.

Penge sparet = Penge tjent :)

Friday, October 7, 2016

Billig mad - 2 pizzaer til 4-6 personer for ca. 30 kr. i alt

Mad er en af de tunge poster på budgettet. Nogle gange kan man føle, at man bliver nødt til at leve af de billigste frostpizzaer og pasta med tomatsovs. Det behøver man ikke. Hvis man vil spare penge på mad skal man bare være indstillet på at bruge lidt mere tid i køkkenet.

Der er nogle basisvarer, man altid skal have hjemme - og som rækker til adskillige kokkerier:

Olivenolie (Nettos den billige er god nok) - Rapsolie/solsikkeolie (igen er den billigste fin) - Hvedemel - Grahamsmel - Hakkede tomater på dåse - Løg - Hvidløg - Kartofler - Pasta - Ris
Must have krydderier: Salt - Peber - Timian - Basilikum - Garam Marsala - Karry - Cayenne peber - Paprika

F.eks. kan man bage en pizza til 4-6 personer for 30,- kr. (forudsat at man har sine basisvarer i skabet). Bruger man rester fra kølskabet, koster pizzaen kun dejen og lidt tomatpure (i alt 4 kr.)!

PIZZA til 4-6 personer  / eller til 2-3 personer i 2 dage :)

Dejen:
400 g hvedemel  - erstat evt. 100 g hvedemel med 100 g grahamsmel for en sundere dej.
3 dl lunkent vand
40 g gær (1 kr)
2 tsk mælk (0,25 kr)
2 spsk. olivenolie
½ tsk salt

Opløs gæren i det lunkne vand. Hæld mælk, olivenolie og salt i og rør godt rundt. Tilsæt melet lidt efter lidt. Dejen skal være glat og æltes godt igennem. Læg et rent viskestykke over skålen og lad dejen hæve et lunt sted i 20 minutter.

Når de 20 minutter er gået æltes dejen godt igennem. Put mel på bordet, så den ikke hænger fast. Del den i to. Tryk den ene dej klump flad - brug evt en bagerulle. Læg den over på en bageplade med bagepapir på. Pizzabunden skal fylde næsten hele bagepladen. Gentag processen med den anden klump dej. Lad dejen efterhæve med viskestykker over i 10 minutter.

Fyldet:
2 dåser hakkede tomater (8 kr.) - eller to dåser tomatpure (2 kr.) i en snæver vending.
salt
olivenolie (0,25 kr)
200 g. revet mozzarellaost (12 kr.)
1 pakke salami/pepperoni (10 kr)

Hæld en dåse hakkede tomater på hver pizzabund. Fordel en halv pakke pepperoni og mozzarella på hver pizza. Drys lidt basilikum (frisk eller tørret) hen over osten og afslut med nogle dryp olivenolie.

Bag hver pizza i ca. 12 minutter ved 200 grader celsius til osten får farve.

Husk at pizza er en rigtig god løsning, når man har rester i køleskabet. Lav din basisdej (eller halvdelen af den hvis du kun vil lave 1 pizza) og brug evt. en dåse tomatpure som erstatning for hakkede tomater på bunden. "Pynt" den med rester som f.eks. lidt kødsovs, oliven, kapers, skinke, kylling, aubergine, squash, snittet peberfrugt eller hvad du nu har liggende.

Velbekommen :)